A gyermekkori elhízás a 21. század egyik legnagyobb egészségügyi kihívása, melynek előfordulása aggasztó ütemben növekszik. 2016-ra 41 millióra nőtt a túlsúlyos gyermekek száma (0-5 éves kor), a jelenlegi trendeket figyelembe véve 2025-re ez a szám megközelítheti a 70 milliót.

Gyermekkorban sem esztétikai probléma a kövérség, hanem ismert kockázati tényezője számos krónikus betegségnek, hiszen gyakran kíséri magas vérnyomás, cukoranyagcsere zavar, magas koleszterin szint.
Elhízott gyermekeknél például a 2-es típusú cukorbetegség kockázata 4,5-5,5-szerese, az asztma esélye körülbelül 25%-kal magasabb, mint normál súlyú kortársaiknál. Emellett gyakoribbak az ortopédiai problémák (ízületi és gerinc károsodás), a szorongás és a depresszió. A gyermekkori túlsúly és elhízás ismert kockázati tényezője a felnőttkori elhízásnak (elhízott gyermekek 40-80%-os eséllyel túlsúlyos vagy elhízott felnőttekké válnak).

Gyerekek esetében a prevenció különösen fontos, ugyanis ha a túlsúlyos gyermek testsúlya rendeződik is, nekik a jövőben akkor is nagyobb lesz az esélyük a felnőttkori szív- és érrendszeri betegségekre, mint a normál testtömegű gyerekeknek.

Magyarországon minden negyedik-ötödik gyermek küzd a kilókkal, édesanya- és dietetikusként úgy érzem nem mehetünk el mellette szó nélkül.

Prevenció – Hogyan előzhető meg a gyermekkori elhízás?

Sokkal könnyebb megelőzni a bajt és már az elején törekedni a helyes táplálkozási ritmus és szokások kialakítására, mint később a rögzült szokásokat javítani és megváltoztatni. Már csecsemő korban is fontos, hogy kialakuljon a napirend és a rendszeres étkezések, ne használjuk az ételt jutalmazásra, vigasztalásra, mert ezzel későbbi rossz szokásoknak adunk táptalajt (pl.: bánatevés, stresszevés).

Néhány alapszabály, mellyel sokat tehetünk gyermekünk egészségéért:

  1. Édességet hetente 2 – maximum 3 alkalommal kínáljunk gyermekünknek. Részesítsük előnybe a túrós, gyümölcsös édességeket a csokoládéval szemben.
  2. Minden gyermek kedveli az édes ízeket, ez természetes, de ha nem szoktatjuk hozzá a cukros italokhoz, kekszekhez, süteményekhez, csokoládéhoz, valószínűleg egy édesebb gyümölcs is kielégíti édesség iránti vágyát. Fő étkezések lezárásaként desszert helyett is fogyasztható gyümölcs.
  3. Legjobb szomjoltó a víz. Gyermekünket szoktassuk víz ivásra, a cukros üdítők, szörpök és gyümölcslevek helyett.
  4. Napi öt étkezéssel kínáljuk gyermekünket és étkezések közt ne hagyjuk nassolni.
  5. Főétkezései (reggeli, ebéd, vacsora) mindig komplettek legyenek, azaz tartalmazzanak teljes értékű fehérjét.
  6. Kis étkezésekre kínáljunk neki friss, idény szerinti zöldségeket, gyümölcsöt, esetleg joghurtot, kefirt vagy ezekből készült finomságokat.
  7. Rántott húsokat, zöldségeket hetente maximum egy alkalommal fogyasszunk.
  8. Ne használjunk zsírt ételeink készítéséhez.
  9. Ne együnk túl nagy adagokat! Gyermekünk saját korának megfelelő energiabevitelére törekedjünk, nem kell annyit egyen, mint egy felnőtt.
  10. Vonjuk be gyermekeinket az ételkészítésbe, ha megismerkednek az újdonságnak számító alapanyagokkal, szívesebben kóstolják meg őket, különösen ha ő készítette az új finomságot az anyukájával.
gyermek diéta

A legfontosabb tanács a gyermekkori elhízás megelőzésére és akár kezelésére, a SZÜLŐI PÉLDAMUTATÁS!

Az étkezés legyen családi közös tevékenység, nyugodt hangulatban és körülmények közt. Fontos, hogy mindez asztalnál ülve, nem rohanva, tv-t, telefont vagy iPad-et nézve történjen. Ne siessünk, rágjunk meg jól minden falatot. Ha azt mondjuk a gyereknek, hogy ne egyen csokoládét étkezések közt, akkor mi se tegyük, valószínűleg nekünk se fog ártani, ha kevesebb édességet eszünk.

Légy Te is”szuperanyu”! – Gyerekeid el lesznek ragadtatva, ha együtt sportolsz velük, közben jó példát mutatsz Nekik.

Ki ne nézné meg “anyut” görkorizni?! Ennek még “apu” is örülni fog. 🙂 Ha tehetjük, szervezzünk aktív közös programokat gyermekeinkkel. A gyerekek imádnak mozogni és ezt a jó szokásukat amíg lehet használjuk ki és erősítsük bennük. Menjünk velük biciklizni, rollerezni, úszni, futni, focizni, táncolni legalább heti 3 – 4 alkalommal. A mozgás szeretetét és szokását ezzel tudjuk átadni a legjobban, hogy aktív felnőttekké váljanak. Nem kell különleges edzés és élsportolónak sem kell lenni hozzá, csak játszunk velük aktív játékokat és mozogjunk együtt, ez a legegyszerűbb, mégis rengeteget tehetünk vele családunkért, gyermekeink és saját egészségünkért.

Ha már túlsúlyos vagy elhízott a gyermeked

Sosincs késő változtatni, kezdd el még ma a fenti szabályok bevezetését és fordulj szakemberhez. Gyermekeket szigorúan tilos fogyókúráztatni vagy éheztetni! Teljes életmód váltásra lesz szükségetek, ami akkor a leghatásosabb, ha az egész családra kiterjed és a szülői példamutatás kulcs fontosságú!